Lynhurtig juleudrykning til fejlramt el-tavle

1. juledag rykkede DI-Teknik ud til en akut alarm hos BASF, og to dage efter var en fejlramt el-tavle oppe at køre igen, så virksomhedens produktion kunne fortsætte uden forsinkelser.

Lynhurtig udrykning. Superprofessionel håndtering. Imponerende service.

Roserne er mange fra Jan Andersen, driftsansvarlig for teknisk vedligehold hos BASF i Ballerup, efter at DI-Teknik i juledagene på kort tid fik en fejlramt el-tavle op at køre i normal drift, så produktionen hos BASF kunne afvikles som planlagt.

Mens julefreden sænkede sig over det ganske land, løb en alarm ind hos Jan Andersen julenat. En stor strømafbrydelse havde ramt BASF i Ballerup. Hos BASF er Jan Andersens arbejdsområder bl.a. planlagt vedligehold, automationsløsninger, energiforsyninger til fabrikken i Ballerup.

>>Om natten mellem den 24. og 25. december får vi en alarm fra vores overvågningssystem om, at strømmen er gået på vores fabriksanlæg. Vi tager derud med det samme og kan konstatere, at der er opstået en akut el-fejl i en af vores el-tavler, som står for forsyningen til en væsentlig del af fabrikken. Store dele af fabrikken var derfor uden strøm. Der kørte ingen produktion på det tidspunkt, men mange af de øvrige elektriske installationer var ramt af afbrydelsen. Opgaven var at få strømmen tilbage hurtigst muligt,<< fortæller Jan Andersen.

Opgave løst på to dage

Om morgenen den 25. december ringer Jan Andersen til vagttelefonen hos DI-Teknik, som er åben døgnet rundt, alle årets dage.

>>Vi har samarbejdet med DI-Teknik om nogle automationsopgaver, og jeg kender flere af deres medarbejdere og har i øvrigt hørt om dem fra mit netværk, så jeg vurderede, at det var det bedste bud i en akut situation. Vores erfaring er, at DI-Teknik altid løser opgaverne efter aftale og til tiden,<< fortæller Jan Andersen.

To timer efter stillede et par specialister fra DI-Teknik hos BASF i Ballerup, der bl.a. fremstiller mikroindkapslede vitaminer. Den fejlramte el-tavle bliver undersøgt. Tavle komponenter er medtaget, flere dele skal skiftes ud, og der bliver lagt en handlingsplan, som hurtigst muligt skal retablere elforsyningen til fabrikken.

>>Vi fik tilbudt forskellige løsninger og sammen lagde vi en plan for det videre forløb. Målet var at få retableret elforsyningen hurtigst muligt så snart DI-Teknik havde skaffet de fornødne dele, som skulle udskiftes på tavlen,<< siger Jan Andersen.

Planen lykkedes. Fra den første kontakt til DI-Teknik den 25. december kl. 9 går der to dage til den 27. december kl. 15 – så er el-tavlen skilt ad, renset, termograferet, samlet igen og målt igennem – og de defekte komponenter er udskiftet. DI-Teknik har skaffet de nødvendige dele til erstatning for de defekte som skulle udskiftes. Der er også udarbejdet målerapporter før og efter reparationen. Der kan sættes spænding på tavlen, og elforsyningen til BASF bliver genetableret.

Stor tilfredshed

>>Det var selvfølgelig heldigt, at vi ikke blev ramt af en så stor strømafbrydelse på en hverdag, for så ville vi have haft nedetid på produktionslinjerne. Med hjælp fra DI-Teknik fik vi lavet en løsning, der var både sikker, hurtig og som muliggjorde, at vi kunne teste vores systemer grundigt igennem, da der igen var strøm på, inden produktionen startede efter nytår som planlagt,<< siger Jan Andersen.

Hos BASF er der stor tilfredshed med den måde, DI-Teknik har håndteret den akutte situation på.

>>Det er meget sandsynligt, at vi ringer til DI-Teknik igen, ved fremtidige opgaver. Vi overvejer også, om vi skal udvide samarbejdet med DI-Teknik til vores installationsopgaver fremover. Det vi har oplevet med vores fejlramte el-tavle, er service ud over, hvad man kunne forvente. Jeg er imponeret over, at DI-Teknik på en helligdag kunne stille så hurtigt med højt kvalificerede teknikere. Et par timer efter at vi havde talt sammen første gang, stod de på fabrikken og var i gang med at løse opgaven,<< siger Jan Andersen.

Akut service 24 timer i døgnet

DI-Teknik tilbyder alle virksomheder en akutservice, som sikrer en hurtig udrykning, når der er et her-og-nu-behov for assistance. Servicen gælder 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Der skal blot ringes på et vagttelefonnummer.

>>Vores vagttelefon er bemandet med medarbejdere, som har en viden og erfaring, der gør, at de kan sende de rette folk fra DI-Teknik ud til en akut opgave, så vi fra første øjeblik har den rigtige ekspertise koblet på at løse kundernes problem. Når man har en døgnalarm året rundt, forventer kunderne selvfølgelig hurtig udrykning, og vores mål er at være i særklasse, når det gælder om tilgængelighed for kunderne. Vi ved, at virksomheder kan stå med behov for vores spidskompetencer på skæve tidspunkter,<< siger Hans Frederiksen, DI-Teknik.

Vagtordningen retter sig mod virksomheder med følsomme processer og produktion, der er afhængig af en meget stabil drift. Vagtordningen har det nødvendige beredskab af teknikere og andre eksperter i drift af proces- og produktionsanlæg, automatisering og energiforsyning, herunder højspænding samt DI-Tekniks øvrige kompetencer.

 

 

Ovenstående tekst og billeder er godkendt af BASF til publicering på DI-Teknik A/S hjemmeside og tidsskriftet Vedligehold. Arkiv foto

 

 

Kontakt os